Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади

Питанню реформування місцевого самоврядування та децентралізації влади в Україні ще у березні 2014 року було надано високий рівень пріоритетності як Урядом України, так і нашими європейськими партнерами. 1 квітня 2014 року Урядом затверджено Концепцію реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. За Концепцією в Україні має бути побудована проста та логічна система місцевого самоврядування, яка здатна забезпечити нормальне та комфортне життя українських громадян у містах та селах. Суть перетворень у тому, що органи місцевого самоврядування різних рівнів – громади, району, області отримають повноваження, які найбільш ефективно виконувати саме на цьому рівні, під повноваження – необхідні ресурси, а також буде запроваджено відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцями за ефективність своєї діяльності, а перед державою за законність.

17 червня 2014 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про співробітництво територіальних громад». Закон передбачає об’єднання зусиль територіальних громад, створення  спільних органів управління, спільних підприємств, об’єднання бюджетних ресурсів, які дадуть можливість громадам вирішувати ті проблеми, які в них є. Цей законопроект є довгоочікуваним серед територіальних громад сіл, селищ, міст.
У грудні 2014 року ВРУ затверджено зміни до Податкового та Бюджетного кодексів у частині децентралізації фінансів та надання місцевим органам самоврядування більше прав у формуванні власних бюджетів та розширення джерел їх наповнення.
Законом України ”Про добровільне об’єднання територіальних громад”, який набрав чинності 4 березня 2015 року, обласним адміністраціям доручено розробити проекти перспективних планів формування територій громад області. 
Законодавством передбачено, що територіальні громади, об’єднані відповідно закону та Перспективного плану, будуть мати такі ж повноваження, як обласні центри. Громади, що об’єднались до 15 жовтня 2015 року та у відповідності із перспективним планом, на наступний рік будуть мати прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом.

Органи місцевого самоврядування, що не об’єднаються, будуть позбавлені права на виконання делегованих державою повноважень. Найбільше реформа торкнеться сільських територій, адже саме сільські громади сьогодні є найменш забезпечені ресурсами і мають найменші можливості для реалізації своїх повноважень.
Фактично реформа місцевого самоврядування дасть змогу усім громадам мати ресурси аби визначені законом повноваження надавались на достатньому рівні, як у містах так і в селах.
8 квітня 2015 року Уряд затвердив Методику формування спроможних територіальних громад,  де визначені основні критерії та умови формування спроможних громад, принципи визначення адміністративних центрів громад та зон їх впливу, зон доступності населених пунктів до адміністративного центру та інші нормативи.
Розпорядженням голови облдержадміністрації від 6 квітня 2015 року №154-р утворено обласну робочу групу з розробки проекту перспективного плану формування територій громад області.
Розпорядженням першого заступника голови райдержадміністрації від 15 квітня 2015 року №175/2015-р утворено районну робочу групу з підготовки пропозицій до проекту перспективного плану формування територій громад Хмельницької області.